Audycje szkolne

Audycje szkolne

"TAKIE BĘDĄ RZECZYPOSPOLITE,
JAKIE JEJ MŁODZIEŻY CHOWANIE" Jan Zamoyski.

 

Misją kwartetu smyczkowego Altra Volta jest propagowanie i przybliżanie kultury muzycznej dzieciom i młodzieży. Od ponad 20 lat współpracując z instytucjami promocji kultury, m.in. z Filharmonią Opolską, Filharmonią Śląską, wydziłami kultury, domami kultury, szkołami i przedszkolami opracował i przygotował liczne, atrakcyjne i zróżnicowane tematycznie spotkania z muzyką, adresowane do dzieci i młodzieży szkolnej, które zagraliśmy dla dzieci już ponad 500 razy.

Pragniemy polecić autorskie, interaktywne audycje muzyczne, podczas których uczymy bawiąc i bawimy ucząc oraz umożliwiamy obcowanie z polską i światową kulturą muzyczną.

Zwracamy się do Państwa z propozycją organizacji właśnie tego rodzaju spotkań, mających formę mini koncertów, podczas których włączamy słuchaczy do wspólnego tworzenia muzyki.

Czas trwania audycji to 35 minut (przedszkola) i 45 minut (szkoły podstawowe i ponadpodstawowe). Nasze koncerty odbywać się mogą w aulach szkolnych, salach gimnastycznych, świetlicach, bibliotekach, jak również w domach i centrach kultury.

Poniżej przedstawiamy wybrane propozycje tematów spotkań z muzyką.

Programy związane z obchodami 100-LECIA ODZYSKANIA NIEPODLEGŁOŚCI

Chopin - pragnienie wolności

W programie utwory Fryderyka Chopina w transkrypcji na kwartet smyczkowy.

„Mistrzowie polskiej muzyki klasycznej” - koncert muzyki kompozytorów polskich.

W programie utwory Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego, Stanisława Moniuszki, Grażyny Bacewicz, Feliksa Janiewicza, Karola Szymanowskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Michała Kleofasa Ogińskiego, Zygmunta Noskowskiego, Józefa Elsnera.

Kalejdoskop polskiej muzyki filmowej”

W programie koncertu polska muzyka filmowa okresu międzywojennego z takich obrazów jak: „Ada! To nie wypada!”, „Każdemu wolno kochać”, „Paweł i Gaweł”, „Piętro wyżej”, „Vabank”, „Kariera Nikodema Dyzmy”, „Noce i dnie”, „Ziemia obiecana”, „Dom”, „Dziewiąte wrota”, „Pan Tadeusz” i innych; kompozycje Henryka Warsa, Wojciecha Kilara, Krzysztofa Komedy, Zbigniewa Preisnera, Michała Lorenca, Waldemara Kazaneckiego.

Powróćmy jak za dawnych lat” - muzyka polska w latach międzywojennych

Niezapomniane przeboje Hanki Ordonówny, Eugeniusza Bodo i Adolfa Dymszy: „Miłość ci wszystko wybaczy”, „Na pierwszy znak”, „Uliczka w Barcelonie”, „Ach śpij kochanie”, „Ach, jak przyjemnie”, „Piosenka o mojej Warszawie”, „Warszawa da się lubić”, „Tango andrusowskie”, „Zimny drań” - to niektóre spośród utworów rozbrzmiewających w trakcie koncertu - piosenek przywracających wspomnienia najpiękniejszych chwil okresu międzywojennego.
Koncert w wykonaniu kwartetu smyczkowego lub kwartetu smyczkowego z udziałem wokalisty/wokalistki.

Iż Polacy nie gęsi... - historia muzyki polskiej” - projekt multimedialny

W programie projekcja video połączona ze słowem oraz muzyką wykonywaną na żywo. W trakcie koncertu podążamy śladami najwybitniejszych polskich twórców: Mikołaja Gomółki, Wacława z Szamotuł, Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Mikołaja Zieleńskiego, Józefa Elsnera, Feliksa Janiewicza, Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego, Stanisława Moniuszki, Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara i innych, prezentując polską muzykę, architekturę, piśmiennictwo, malarstwo i kulturę ludową na tle zmieniającej się Europy.

„Hej, hej ułani”– pieśni ułańskie

W programie koncertu patriotyczne, historyczne i popularne pieśni wojskowe osnute na motywach życia żołnierskiego; pieśni, które wzmacniały miłość do ojczyzny i dodawały sił walczącym o jej niepodległość.
„Hej, hej ułani” - to echo głosów polskich żołnierzy śpiewających o sobie, swoich towarzyszach, przygodach i uczuciach. Melodyjność i piękne teksty utworów przywodzą w pamięci czasy, kiedy nasi ojcowie walczyli o odzyskanie niepodległości Polski i przywrócenie jej na polityczne mapy ówczesnej Europy.

„Polskie tańce narodowe”

Poloneza czas zacząć. - Podkomorzy rusza I z lekka zarzuciwszy wyloty kontusza,
I wąsa podkręcając, podał rękę Zosi,
I skłoniwszy się grzecznie, w pierwszą parę prosi.

 Adam Mickiewicz Pan Tadeusz - Księga XII 

W programie tańce ludowe i ich artystyczne opracowania – kompozycje Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Henryka Wieniawskiego czy Grażyny Bacewicz: polonezy, kujawiaki, mazury, oberki, krakowiaki.

Pozostałe programy:

Dla najmłodszych i trochę starszych słuchaczy (przedszkola, szkoły podstawowe, klasy 1-4):

Muuuu...zyczny świat zwierząt”

W trakcie spotkania dowiemy się m. in. czy słoń może tańczyć walca, a koty zaśpiewać w duecie. Poznamy i wspólnie stworzymy muzyczne portrety zwierząt przedstawionych w utworach znanych kompozytorów, w muzyce ludowej i w piosenkach.

 „W czasie deszczu dzieci się (nie) nudzą"

Opowiemy o muzycznej pogodzie i niepogodzie oraz znajdziemy sposób fajną zabawę, kiedy za oknem plucha.

Na straganie”

Odkryjemy, że muzyka ukrywać się może wszędzie – bakłażan lubi marsza, a przy cebuli niekoniecznie się płacze. Stworzymy nietypowe instrumenty muzyczne i wspólnie zagramy na nich najfajniejszy utwór na świecie.

„Z przymrużeniem ucha”

Czyli „nie dość tych żartów” - zabawy pełne śmiechu i niczym nieskrępowanej radości – aktywne słuchanie muzyki połączone z ruchem i grą na instrumentach.

Orkiestra dla Ziemi”

Dowiemy się, jak bardzo nasza planeta lubi muzykę i jak dzięki niej może stać się jeszcze piękniejsza. Stworzymy ekologiczną orkiestrę i wspólnie skomponujemy dla niej najpiękniejszą i niezapomnianą melodię.

„A ja lubię grać na tubie”

Dowiemy się dlaczego niektóre instrumenty bywają nadęte, a także dlaczego czasami warto coś zbierać.

Co wy na to, że już lato?”

Rozwiniemy nasze umiejętności twórcze oraz połączymy ze sobą sztukę muzyczną i pozamuzyczną.Poznamy i stworzymy portrety pór roku przedstawionych w utworach najsłynniejszych kompozytorów muzyki klasycznej.

 „W 30 minut dookoła świata”

Wsiądziemy do muzycznego pociągu i odwiedzimy naszych bliskich i dalszych sąsiadów. Dowiemy się m. in. czy polka na pewno pochodzi z Polski oraz czy niektóre rytmy naprawdę są gorące.

Bajki naszych dziadków”

Będziemy dużo śpiewać i tańczyć oraz dowiemy się czy Koziołek rzeczywiście był Matołkiem.

 Aktywne bajki muzyczne, czyli quasi teatralne opowiadania o muzyce”

  1. a) opowieść o melodii
  2. b) opowieść o rytmie
  3. c) opowieść o harmonii czyli o zgodzie w muzyce
  4. d) opowieść o tempie czyli o agogice
  5. e) opowieść o dynamice czyli głośno i cicho

Dla starszych słuchaczy (szkoły podstawowe, klasy 4-8):

 Klasyka na wesoło”

Dowiemy się czy muzyka poważna jest taka poważna oraz dlaczego warto wybrać się do filharmonii.

Pod batutą dyrygenta”

Sprawdzimy dlaczego orkiestra symfoniczna jest taka wielka, dowiemy się również jak wygląda praca dyrygenta. W trakcie spotkania poprowadzimy próbę wielkiej orkiestry symfonicznej i wspólnie wykonamy szkolną symfonię orkiestrową.

„Smyczki na ostro”

Będziemy świadkami przemiany instrumentów akustycznych w elektryczne i elektroniczne, a także poznamy nowe możliwości brzmieniowe kwartetu smyczkowego i wzajemne wpływy muzyki klasycznej i rozrywkowej.

A ja lubię grać na tubie”

Dowiemy się dlaczego niektóre instrumenty bywają nadęte oraz dlaczego czasami warto coś zbierać.

Warzywniak”

Odkryjemy, że muzyka ukrywać się może wszędzie – bakłażan lubi marsza, a przy cebuli niekoniecznie się płacze. Stworzymy nietypowe instrumenty muzyczne i wspólnie zagramy na nich najfajniejszy utwór na świecie.

 

Orkiestra dla Ziemi”

Dowiemy się, jak bardzo nasza planeta lubi muzykę i jak dzięki niej może stać się jeszcze piękniejsza. Stworzymy ekologiczną orkiestrę i wspólnie pomuzykujemy.

Skrzypce i ich kuzyni”

Poznamy grupę instrumentów smyczkowych i historię rodziny skrzypiec. Sprawdzimy także co słychać u ich dalekich krewnych oraz czy pizzicato ma coś wspólnego z pizzą.

Torcik wiedeński”

Poczęstujemy się muzyką klasyków wiedeńskich i zagramy wspólnie najsłynniejsze tematy muzyczne Haydna, Mozarta i Beethovena. Dowiemy się również jaki naprawdę tytuł nosi słynna melodia „Kurki trzy”.

Wielki Jan Sebastian Bach”

Przybliżymy muzykę mistrza baroku w jej oryginalnym i jazzowym brzmieniu. Odkryjemy tajniki sztuki kompozytorskiej Bacha oraz jego improwizacyjno-jazzowe „zacięcie”.

„Muzyka na Boże Narodzenie”
Będziemy wspólnie kolędować oraz dzielić się bożonarodzeniowymi tradycjami.

Dla najstarszych słuchaczy ( klasy 8 szkół podstawowych, szkoły ponadpodstawowe):

„Lista przebojów sprzed 300 lat”

Poznamy muzykę rozrywkową sprzed epoki nagrań i elektryczności oraz opowiemy o pierwszych odtwarzaczach muzycznych.

„Smyczki na ostro”

Będziemy świadkami przemiany instrumentów akustycznych w elektryczne i elektroniczne, a także poznamy nowe możliwości brzmieniowe kwartetu smyczkowego i wzajemne wpływy muzyki klasycznej i rozrywkowej.

„Słowami o dźwiękach”

krytyka sztuki; estetyka, gust i tradycja

„Cudze chwalicie...”

Opowiemy o polskich tradycjach muzycznych (folklor) i ich wpływie na muzykę poważną. Przybliżymy polskie tańce narodowe i przygotujemy się do studniówki.

„Przeboje mistrzów”

Dowiemy się dlaczego miniatury zyskały taką popularność, stworzymy własną miniaturową formę muzyczną i wykonamy ja wspólnie na najdziwniejszych instrumentach.

„Dziesiąta muza”

Opowiemy o muzyce w filmie, reżysersko-kompozytorskim tandemie oraz podejmiemy się próby stworzenia ścieżki dźwiękowej do własnej animacji.

„Skrzypce i ich kuzyni”

Poznamy grupę instrumentów smyczkowych i historię rodziny skrzypiec. Sprawdzimy także co słychać u ich dalekich krewnych oraz czy pizzicato ma coś wspólnego z pizzą.

„Co słychać u sąsiadów?”

Sprawdzimy ile wspólnego polka ma z Polską i poznamy muzykę państw, z którymi graniczy Polska.

Torcik wiedeński”

Poczęstujemy się muzyką klasyków wiedeńskich i zagramy wspólnie najsłynniejsze tematy muzyczne Haydna, Mozarta i Beethovena. Dowiemy się również jaki naprawdę tytuł nosi słynna melodia „Kurki trzy”.

„Muzyka na Boże Narodzenie”
Będziemy wspólnie kolędować oraz dzielić się bożonarodzeniowymi tradycjami.

„Fabryka tanga”

Przybliżymy tango jako taniec i element kultury oraz dowiemy się czy niektóre rytmy naprawdę są gorące.

Wielki Jan Sebastian Bach”

Przybliżymy muzykę mistrza baroku w jej oryginalnym i jazzowym brzmieniu. Odkryjemy tajniki sztuki kompozytorskiej Bacha oraz jego improwizacyjno-jazzowe „zacięcie”.

Formuła wykonywanych przez nas audycji pozwala na realizację założenia interdyscyplinarnego kształcenia uczniów. Uczniowie podczas audycji muzycznej poznają walory brzmieniowe kwartetu smyczkowego, instrumentów smyczkowych, ich budowę, nomenklaturę, pozycje polskiej i światowej literatury muzycznej, ciekawostki z historii muzyki czy biografii kompozytorów przekazane w atrakcyjny i przystępny sposób.

Z naszego doświadczenia wynika, iż właśnie taki kontakt - z żywą muzyką, robi niezwykłe wrażenie na uczniach, będąc jednocześni często jedyną możliwością obcowania z muzyką klasyczną - a z kwartetem smyczkowym w szczególności.